Lehdistötiedote: Luommeko tuhansia uusia työpaikkoja metsiin?

Metsissä kasvavat sadat miljoonat eurot

LUOMMEKO TUHANSIA UUSIA TYÖPAIKKOJA METSIIN?

METO – Metsäalan Yrittäjät ry on ollut mukana rahoittamassa Taloustutkimus Oy:n tekemää metsäskenaariota.

Rahoittajat halusivat neutraalia tutkimusta siitä, millainen vaikutus talouteen ja työllisyyteen on erilaisilla metsäskenaariomalleilla. Hiilinielu-, kasvu- ja näivettymisskenaarioiden erot ovat suuret.

Skenaariot eroavat metsien hakkuumäärissä, jota seuraa erilainen työntekijätarve, palkkatulojen määrä, metsänomistajien tulojen määrä, vaikutukset yritysten liikevaihtoon sekä erilaiset julkisen sektorin tulot, kuten verot.

– Vaikutukset voivat olla suurimmillaan v.2030 n. kaksi miljardia vero- ja sosiaalivakuutusrahasto tuottoihin, kertoo Tuomo Turunen, METO – Metsäalan Yrittäjät ry:n puheenjohtaja.

Suurempi hakkuumäärä loisi jopa 16 000 uutta työpaikkaa. Näivettymisskenaario puolestaan söisi saman verran työpaikkoja.

– Mielestämme on tärkeää tuoda myös talouteen vaikuttavat tekijät esille metsistä. Kyse on tuhansista työpaikoista ja miljardiluokan investoinneista.

– Vaarana onkin, että ammumme itseämme puujalkaan!

Lisätietoja:

METO – Metsäalan Yrittäjät ry:n puheenjohtaja Tuomo Turunen