Standardien päivitys loppusuoralla – PEFC ja FSC

PEFC Suomen ja FSC Suomen standardien päivitys on käynyt läpi pitkän kansallisen uudistusprosessin. Parhaillaan tekstejä käännetään englanniksi, jonka jälkeen ne lähetetään kansainvälisen standarditoimiston hyväksyttäviksi.

PEFC:n osalta standardi-työryhmään kuului 65 toimijan edustajat, mukana olivat mm. METO – Metsäalan Yrittäjät ry/Tuomo Turunen, METO – Metsäalan Asiantuntijat ry/Erkki Eteläaho ja METO – Kuntien Metsäasiantuntijat/Vesa Koskikallio. Tämä standardityö kesti noin 2 vuotta.

FSC Suomen uuden standardin osalta ollaan myös käännösvaiheessa. Tämä uudistustyö on kestänyt kaikkiaan noin 5 vuotta.

PEFC:n standardityössä on edetty enemmistöpäätöksillä työryhmässä, mutta FSC:n osalta standardityö perustui yksimielisyyteen kamareiden kesken (talouskamari, sosiaalinen kamari ja ympäristökamari). METO – Metsäalan Asiantuntijat on FSC:n jäsen sosiaalisessa kamarissa, ja allekirjoittaneella on valtuutus edustaa Metoa FSC-asioissa.

Kummankin standardin osalta kivijalkoina ovat taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen kestävyys.

Omana kokemuksena tästä päivityskierroksesta on se, että ekologiset kriteerit korostuivat jälleen. Taloudelliselta kannalta jää yhä enemmän ”säästöpuustoa” monin tavoin metsän talouskäytön ulkopuolelle.

Lisätietoa standardityöstä löytyy PEFC:n ja FSC:n kotisivuilta, mutta myös me standardityössä mukana olleet voimme valaista lisää standardipolkuja. Uudet standardit tulevat käyttöön aikaisintaan vuonna 2022.

Tuomo Turunen, tuomo.turunen@metsapalveluturunen.fi, puh. 0500 278 828

Vesa Koskikallio, vesa.koskikallio@hel.fi, puh. 0500 757 672